Bantningsmetoder

Det finns flera olika bantningsmetoder. Teorier kring bantning kommer och går. Forskningen kring viktminskning kommer förmodligen aldrig att stanna. Feet

www.viktminskningstips.se - Tips till en sund hälsa

Bantningskurer

Det finns många sätt att gå ned vikt och en hel djungel av olika dieter. Nya så kallade superdieter kommer hela tiden och det är inte lätt att veta vilken som är bäst att följa. Vi på Viktminskningstips förespråkar ingen speciell bantningskur eller diet, vi vill istället att du hittar den metod som passar just dig bäst!

Tallriksmodellen

Svenska livsmedelsverket har länge förespråkat att vi ska äta enligt tallriksmodellen. Metoden innebär att tallriken delas upp i fem delar där två delar ska bestå av kolhydrater (tex potatis, ris, pasta), två delar ska bestå av grönsaker och frukt och en del av proteiner (tex kött, fisk, bönor). Metoden begränsar inte mängden mat utan anger bara proportionerna mellan de olika näringsämnena. Denna diet innebär inga förbud utan allt är tillåtet att äta i lagom mängd, det viktiga är att en stor del av tallriken alltid utgörs av grönsaker. Läs mer >

GI-metoden

GI står för glykemiskt index som är ett mått på hur olika livsmedel påverkar blodsockervärdet. Metoden är inriktad på att äta rätt sorts kolhydrater. Som referens utgår man ofta från vitt bröd som har GI-värdet 100. Den mat vi äter ska ha så lågt GI-värde som möjligt, helst under 70. Fiberrik mat är bra enligt GI-metoden, men man ska akta sig för socker och vitt mjöl. Eftersom GI-metoden påverkar blodsockret och insulinutsöndringen så rekommenderas metoden ofta för diabetiker. Den som äter enligt metoden kommer att känna sig mättare längre och få ett jämnare blodsocker vilket minskar sötsuget.

Exempel på GI-värden:

  • Filmjölk 15
  • Råa morötter 23
  • Sushi 74
  • Cornflakes 116
  • Pulvermos 122
  • Jasmineris 156

  • GI-värden / Index

  • Lågt GI under 70
  • Medel GI 70-90
  • Högt GI 90-110
  • Superhögt GI över 110
  • Läs mer >

    Atkins

    Atkinsmetoden har fått sitt namn från sin upphovsman, den amerikanske läkaren Robert C Atkins. Att äta enligt Atkinsmetoden innebär att äta mindre kolhydrater och mer proteiner och fett. Enligt metoden bör 50-75 procent av energiintaget komma från protein och fett, resten från kolhydrater. Raffinerade kolhydrater som socker och vitt mjöl bör uteslutas helt ur kosten.

    När kroppen behöver energi förbränner den först kolhydraterna som finns i kroppen och därefter fettet. Atkinsdieten går ut på att äta mindre kolhydrater för att snabbare komma till fettförbränningen och därmed gå ned i vikt. Läs mer >

    LCHF

    LCHF står för Low Carb High Fat vilket betyder ett lågt intag av kolhydrater och ett högt intag av fetter. LCHF-metoden bygger på Atkins och har samma positiva inverkan på blodsockret. Denna diet används därför också av många diabetiker. Men dieten är omtalad på grund av det stora fettintaget som den förespråkar. Enligt LCHF-metoden ska vi äta mycket animaliskt fett som smör, grädde, ost och feta charkprodukter. Kosten ska helt bestå av fett och proteiner och ytterst lite kolhydrater.

    Medelhavsdieten

    Medelhavsdieten har inspirerats av den mat som äts kring Medelhavet. Om man väljer denna diet ska man äta mycket fisk, skaldjur, olivolja, tomater, getost, nötter och mycket färsk frukt. Rött kött och animaliskt fett ska man istället äta mindre av. I Medelhavsdieten ingår mycket nyttiga fetter som ger oss livsnödvändiga ämnen som omega-3. Det sägs att Medelhavsdieten minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

    Räkna kalorier

    Kalorier är ett ord som är direkt förknippat med viktnedgång och bantning. Allt vi äter innehåller kalorier, det vill säga energi. Genom att begränsa kaloriintaget kan vi gå ner i vikt. En vuxen hälsosam människa bör äta ungefär 2 000 – 3 000 kalorier per dag, beroende på ålder, aktivitet och kön. Men kaloriintaget kan hos en fullt frisk människa minskas till 1 600 kalorier per dag utan att kroppen tar skada. Hur många kalorier man äter säger ingenting om vad man äter. Men självklart är det bättre att den energi man får i sig kommer från nyttig och näringsriktig mat än från sötsaker. Att äta mycket sallad och grönsaker är ett bra sätt att bli mätt på få kalorier. Läs mer om Kalorier.

    Fasta och Detox

    Att fasta innebär att under en begränsad period enbart äta flytande föda. Det finns färdiga paket att köpa som innehåller allt man behöver men givetvis går det utmärkt att sätta ihop ett eget program. Under en fasta dricker man mycket buljong och grönsaksjuicer och alla drycker ska vara naturliga utan onödiga tillsatser. Genom att bara få i sig vätska i några dagar så rensar och avgiftar man kroppen. Fasta innebär förstås också att man går ned i vikt. Vanligtvis fastar man i 3-5 dagar. Att fasta längre än så kan vara direkt skadligt för kroppen.

    Pulverdieter

    Det finns en stor mängd olika pulverdieter och färdiga måltidsersättningar för den som vill byta ut alla eller några av sina måltider till ett lättare alternativ. De flesta måltidsersättare innehåller alla de näringsämnen som vi behöver och de kan därför ersätta all vanlig mat under en begränsad period. Det går förstås också att bara byta ut ett eller två mål per dag mot en pulverdryck eller måltidsbar, men då går viktminskningen långsammare.

    Denna typ av dieter ger en nästan garanterad viktminskning om de används enligt den beskrivning som står på förpackningen. Men det krävs en hel del självdisciplin för att klara en pulverdiet, dessutom är det inte ett långsiktigt alternativ. Många går upp i vikt igen efter avslutad diet.

    Läkemedel

    Apotek och naturapotek har ett stort utbud av produkter för viktminskning. Det finns även receptbelagda preparat för personer med mycket övervikt. Tabletter och mediciner kan hjälpa dig på traven, men för att lyckas i längden måste du alltid kombinera viktminskningspreparaten med en väl sammansatt kost och motion.

    Sätt upp din egen diet

    Du måste inte äta efter en speciell diet för att gå ner i vikt. Det räcker långt att tänka på vad du äter och att veta att viktnedgång handlar om att göra av med mer energi än du stoppar i sig. Varför inte kombinera det bästa ur alla dieter och skapa din alldeles egna viktminskningsmetod! Om det känns svårt på egen hand så finns det dietister som gärna hjälper till att utforma en diet eller ett viktminskningsprogram som passar just dina behov. De flesta vårdcentraler har idag utbildad personal som kan hjälpa till med detta.

    Bantingskurer

    Vi förspråkar ingen speciell bantningskur. Det vi vill är att du ska känna efter själv. Vad passar mig? Vad känns vettigt? Vad mår jag bäst av? När du ställt dig dessa frågor så kommer du nog snabbt fram till att metoden som faktiskt skulle passa de flesta är att kontrollera vad du äter och dricker samt att ta hand om dig genom att motionera. Ibland orkar du inte ta tag i den stora omställningen som det kan vara och kanske just då passar det bättre med viktminskningspreparat. Vilket, om den är naturlig, kan vara något som är bra för dig!

    Till toppen