Gå ner i vikt

Gå ner i vikt När du väl har bestämt dig för att tappa vikt kan vi hjälpa dig med våra sunda viktminskningstips. Feet

www.viktminskningstips.se - Tips till en sund hälsa

Tips till att gå ner i vikt

Många av oss är redan experter på hur vi ska gå ner i vikt, i alla fall i teorin. Men det är svårare att använda sina kunskaper i praktiken. Det krävs en enorm viljestyrka och ett stort tålamod för att förändra sina vanor. Försök att hitta något som motiverar dig att fortsätta även när det känns tungt.

Sätt upp mål och delmål

Bestäm mål för din viktnedgång. Vad är ditt önskade resultat och när vill du nå det? Tänk på att det alltid är lättare att jobba mot mindre mål, sätt därför upp många delmål längs vägen. Belöna dig med något fint när du har nått ditt första delmål och tänk samtidigt ut vilken belöning du ska få när du nått nästa delmål. Att nå sina mål och få en sundare kropp är en belöning i sig, men det hjälper ofta att ha något mer att se fram emot.

Gå ner i vikt : Ät rätt

Att se över sina matvanor är det bästa sättet att gå ner i vikt. För hur vi än vrider och vänder på det så handlar viktnedgång om att göra av med mer energi än vi får i oss. Prova med att skriva matdagbok i en vecka för att få insikt hur i du äter idag. Ibland kan det räcka med små förändringar för att se skillnad. Välj en diet som passar dig, att äta sådant man inte tycker om kanske fungerar i en vecka men inte längden. Då är det bättre att äta lite mindre av det man tycker är gott.

  • Läs på om näringslära och vad din kropp behöver
  • Skriv matdagbok en vecka eller två, analysera dig själv och dina matvanor
  • Drick mycket vatten, det rensar kroppen och mättar
  • Gör till en vana att äta grönsaker till varje måltid
  • Prova nya grönsaker och frukter, det är alltid roligare med nyheter
  • Ät mellanmål, det ger ett jämnt blodsocker under dagen och minskar sockersuget
  • Byt ut vitt ris och vit pasta till råris och fullkornspasta
  • Ät knäckebröd och mörkt bröd hellre än vitt bröd
  • Öka proteinintaget och dra ner på kolhydraterna
  • Ät inte efter 19 på kvällen, kroppen gör inte av med lika mycket energi på natten
  • Ät hellre lite av det du tycker om än att försöka tvinga i dig något du inte gillar
  • Alkohol innehåller många kalorier, men vin är ett mycket bättre alternativ än öl
  • Ät mörk choklad och mandel eller nötter om du blir sugen på något gott
  • Om du blir sugen på snacks, poppa egna popcorn
  • Dra ner på salt, använd hellre andra kryddor som smaksättare
  • Ät mer starka kryddor som ingefära, vitlök och chili, dessa sägs öka kroppstemperaturen vilket kräver mer energi
  • Planera matinköp, storhandla så att du alltid har nyttig mat hemma

Gå ner i vikt med Nya vanor

Fundera på hur du lever idag och vilka vanor du har. Vid vilka tillfällen är det som svårast att äta rätt? Kanske tröstäter du, går upp på natten och äter eller äter mycket snabbmat för att du inte hinner laga riktig mat. Om du vet vad problemet är så är det lättare att lösa det. Förebygg så gott det går, kanske genom att helt enkelt inte köpa hem onyttig mat och godis, eller att planera matinköp och matlagning i god tid. Ibland kanske det hjälper att äta mellanmål mellan måltiderna för att minska suget. Vi är alla olika och det finns ingen lösning som passar alla, vi måste hitta det som är rätt för oss själva. När vi är medvetna om våra kritiska situationer är det lättare att göra medvetna val när vi ställs inför frestelser.

Gå ner i vikt med Motion

Ett enkelt sätt att göra av med extra kalorier är att motionera. När vi rör på oss gör kroppen av med energi och om vi inte har fått i oss den energin via kosten så tar kroppen ifrån fettreserverna. Ofta räcker det långt att lägga till lite vardagsmotion som att promenera eller ta trapporna istället för hissen. Även vid en storstädning hemma gör vi av med kalorier, utan att ens tänka på det!

  • Kliv av bussen eller tåget en station innan du behöver och promenera sista biten
  • Städa, rensa garderoben eller aktivera dig på annat sätt hemma
  • Köp en stegräknare och promenera mera, sätt upp mål och tävla mot dig själv eller andra
  • Styrketräna, ju mer muskler man har desto mer energi gör kroppen av med – även i stillasittande läge
  • Hitta en sportaktivitet som du tycker är kul, våga prova något nytt
  • Hitta en träningskompis, allt blir roligare om man är två!

Ta hand om dig

För att kroppen ska må bra krävs det inte bara att vi äter rätt och att vi rör på oss. Dålig sömn och stress gör att kroppen hamnar i obalans och det kan medföra övervikt eller göra det svårare för oss att gå ned i vikt. Hur mycket sömn vi behöver är helt individuellt, men generellt sett bör en vuxen människa sova 7-9 timmar per natt.

  • Prioritera sömn
  • Försök att minska stressen i vardagen
  • Lev livet även under viktminskningen, tänk inte att du ska vänta med saker tills du har gått ned i vikt
  • Lägg tid på din klädsel, rätt kläder kan få dig att se fem kilo lättare ut direkt!

Tålamod och viljestyrka

Att gå ner i vikt är aldrig lätt. Det kräver ett stort tålamod och mycket viljestyrka. Långsiktig viktnedgång kräver nästan alltid en varaktig förändring av levnadsvanor. Gå inte ut för hårt i början, då är det stor risk att du tröttnar. Det är inte heller bra att gå ner för mycket i vikt för snabbt. Ungefär ett halvt kilo i veckan är lagom. I början av sin viktminskning tappar man ofta kilon lite snabbare. En person med mycket övervikt tappar också kilon snabbare än en person som har mindre vikt att göra sig av med.

Nyttja den expertis som finns, det är svårt att klara sin viktminskning helt på egen hand. Ett möte med en dietist kan vara både inspirerande och nyttigt. Det finns också många viktminskningstjänster på Internet som kan vara till stor hjälp. På dessa sidor går det också utmärkt att hitta viktminskningskompisar som gör livet och viktminskningen mycket roligare!

Till toppen

Viktminskning - Klicka här!


Omega 3